EMAIL PHISHING

Kriminelle bliver tiltagende dygtige til at sende phishing e-mails, som ser ud til at komme fra pålidelige kilder, i deres forsøg på at franarre dig dine personlige oplysninger.

HVAD SKAL DU VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?

PHISHING KAN VÆRE SVÆRT AT FÅ ØJE PÅ…

Forfalsket afsenderadresse
Tjek altid om afsenderens e-mail
kommer fra det rigtige domæne
Akut handling påkrævet
Tænk dig om to gange,
hvis indholdet af budskabet
antyder ”at noget haster”
Mistænkelig dato og tid
Vær opmærksom på e-mails
sendt udenfor almindelig arbejdstid
Misvisende eller ugyldige links
Klik KUN på linket i e-mailen,
hvis du er helt sikker på, at den kommer fra
en pålidelig afsender
Forfalsket signatur
En signatur kan let forfalskes,
så stol ikke nødvendigvis på e-mailen
selvom signaturen ser korrekt ud.

9 tips til at spotte phishing

 

TIP 1: Vær ekstra opmærksom på e-mails med mange stavefejl og visuelle mangler.

Hvis teksten indeholder mange fejl, skal du være forsigtig. Vær også kritisk overfor de hjemmesider du bliver guidet til, og vær opmærksom på om menuerne på skærmen virker eller om de genererer fejlmeddelelser.

TIP 2: Vær varsom med at udlevere følsomme data.

Hvis du bliver bedt om at udlevere personlig data, skal du være ekstra opmærksom. Udlever aldrig personfølsomme eller forretningsmæssige data og login detaljer på hjemmesider du har åbnet via et link fra en e-mail, medmindre du kan verificere afsender og indholdet er i overensstemmelse med IT sikkerhedspolitikken i dit firma.

TIP 3: Tag dine forholdsregler selv når afsender fremstår troværdig.

Selvom du har modtaget e-mailen fra din kollega, bedste ven eller din arbejdsgiver, skal du altid huske, at meddelelsen kan være phishing. Du bør også være forsigtig, hvis e-mailen kommer fra officielle organisationer så som banker, skattemyndigheder, online butikker, rejsebureauer, flyselskaber mv. Phishing e-mails kan laves så de næsten til forveksling ligner e-mails sendt fra legitime organisationer.

Tip 4: Vær kritisk overfor hjemmesider selvom de fremstår fuldstændig som de originale.

Phishing e-mails og konstruerede hjemmesider kan ofte fremstå troværdige, hvis forarbejdet er gjort grundigt nok. Men ofte vil links være forkerte, indeholde stavefejl eller føre til helt andre sider (f.eks. www.paypaul.com i stedet for www.paypal.com). Det er anbefalet at manuelt skrive adressen i din browser i stedet for at klikke på linket.

Tip 5: Vær ekstra opmærksom hvis du ikke kender afsenderen af e-mailen.

Hvis du modtager en e-mail fra en ukendt afsender, skal du være ekstra opmærksom på, at det kan være phishing. Er afsenderen ukendt, frarådes det at klikke på eventuelle links førend ægtheden af e-mailen er verificeret.

Tip 6: Vær særlig forsigtig, hvis e-mailen ikke adresseres korrekt eller har forkert sprogbrug.

Vær særlig mistænkelig overfor e-mails som indledes med en generel hilsen (f.eks. ”til rette vedkommende”) eller e-mails der kommer fra en kollega, som pludselig kalder dig ved efternavn og ikke ved fornavn. Det er også vigtigt at være varsom overfor meddelelser der er skrevet på et andet sprog, end det der normalt kommunikeres på.

Tip 7: Vær mistænkelig ved e-mails der tilskynder handling.

E-mails, der tilskynder øjeblikkelig handling (som fx. en anmodning om straks at udlevere et login til en konto, ellers…) er et meget tydeligt tegn på phishing. Fællesnævner for denne type phishing er, at data skal indtastes hurtigst muligt.

TIP 8: Vær meget opmærksom på e-mails med vedhæftninger.

Filer du modtager via e-mail, kan indeholde malware, så vær opmærksom og åben kun e-mails med vedhæftninger, hvor du har tillid til - og stoler på afsenderen.

TIP 9: Sørg for du har styr på hvem du skal kontakte hvis uheldet er ude.

Hvis du alligevel - i et uopmærksomt øjeblik - får klikket på et mistænkeligt link eller åbnet en mistænkelig vedhæftning i en e-mail, er det vigtigt at du omgående kontakter IT Service 3400, for yderligere analyse. Husk på at du er det vigtigste forsvar imod et phishingangreb.